هر ساله تغییرات زیادی در فاکتورها و الگوریتم های رتبه بندی گوگل نسبت به سال قبل ایجاد می شود ، به همین دلیل در این مقاله مهم ترین نکات سئو در سال 2021 را بیان می کنیم که در نتیجه بررسی چندین مقاله و نظرات متخصصین این حوزه بدست آمده است. 6 فاکتور و موردی که در ادامه توضیح می دهیم نقش پررنگی در ارتقا رتبه و موفقیت وب سایت شما در نتایج جستجو خواهند داشت.

مهم ترین فاکتور رتبه بندی گوگل در سال 2021

توجه به نکات سئو از این جهت اهمیت دارد که تمامی ما با هدف ارتقای رتبه سایت خود در گوگل تلاش می کنیم و باید بدانیم در سال 2021 چه فاکتورهایی بیش از همه در افزایش بازدید ، ارتقا رتبه و موفقیت سایت ما در موتور جستجوی گوگل اهمیت دارند. البته این به معنای از بین رفتن تاثیر فاکتورهای قدیمی مثل لینک سازی ، نقشه سایت ، ثبت سایت در کنسول جستجوی گوگل ، متاتگ عنوان و توضیحات بهینه ، سرعت سایت ، تجربه کاربری ، تحقیقات کلمات کلیدی ، عبارات lsi  ، بهینه سازی تصاویر و … نیست.

 

توجه ویژه به نسخه موبایل

طی چند سال اخیر ، گوگل مرتبا اعلام کرده که رتبه بندی را براساس نسخه موبایل سایت ها ، انجام می دهد و این یعنی ، نسخه موبایل بر نسخه دسکتاپ ارجحیت دارد. الگوریتم mobile-first indexing  با همین هدف طراحی شده است. با افزایش استفاده از تلفن های همراه هوشمند و پیشی گرفتن جستجو توسط موبایل از جستجو در رایانه های شخصی ، گوگل تصمیم گرفته که سایت هایی را در رتبه های بالاتر قرار دهد که سرعت بیشتر ، عملکرد بهتر و نقص کمتری در هنگام نمایش در موبایل دارند. طبق آخرین اعلام ، در ماه مارچ سال 2021  تمامی سایت ها براساس نسخه موبایل ایندکس و رتبه بندی می شوند و از این تاریخ به بعد اولویت گوگل برای رتبه بندی نسخه موبایل است نه دسکتاپ!

پس شما نیز باید به سازگاری سایت خود با موبایل توجه داشته باشید. سایت هایی که در موبایل کند بارگزاری می شوند ، یا بخشی از مطالب در موبایل مخفی است یا نمایش داده نمی شود ، تجربه کاربری ضعیفی در موبایل دارند ، لینک ها یا محتوا درهم و نزدیک به هم باشد ، با افت رتبه مواجه خواهند شد.

به یاد داشته باشید که بیش از 60 درصد ترافیک سایت ها از طریق موبایل تامین می شود و این یعنی ارجحیت نسخه موبایل به نسخه دسکتاپ.

تاثیر بالای الگوریتم core web vitals

حدودا در اوایل نیمه دوم سال 2020 بود که کاربران و مالکین سایت ها در کنسول جستجوی گوگل ، بخش جدیدی را به عنوان core web vitals مشاهده کردند. یکی از جدیدترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل که بدون شک تاثیر بسیار زیادی در سال 2021 بر رتبه بندی خواهد داشت. الگوریتم web vitals ، بطور کلی 3 فاکتور را مورد بررسی قرار می دهد:

Lcp  : مدت زمان بارگزاری یک صفحه از دید یک کاربر واقعی است. به عبارت دیگر، مدت زمانی که از کلیک کردن روی لینک تا مشاهده محتوای کامل صفحه طی می شود با فاکتور lcp سنجیده می شود که از نظر گوگل این عدد باید کمتر از 2.5 ثانیه باشد.

FID : این فاکتور مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر بتواند با سایت شما تعامل کند. یعنی مدت زمانی که پس از کلیک روی لینک سایت تا لحظه ای که کاربر به راحتی بتواند از امکانات سایت استفاده کند ( مثلا روی لینکی کلیک کند ) را می سنجد. این عدد باید کمتر از 100 میلی ثانیه باشد.

cls : این فاکتور میزان پایداری یا ثبات بصری صفحه وب را در هنگام بارگیری بررسی می کند. در هنگام بارگزاری صفحه ، نباید تغییر مکانی و جابجایی شدیدی در المان ها و بخش های صفحه به وجود آید و کاربر به راحتی بتواند روی لینک ها یا دکمه ها یا تصاویر کلیک کند.

شناخت نیت کاربران از جستجو

نکته مهم بعدی که در سال 2021 که در نتیجه پیشرفت الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل باید مورد توجه صاحبین سایت ها قرار بگیرد ، نیت و قصد کاربر از جستجوی یک عبارت است. شما باید تحقیقات کامل تر و بهتری برای کلمات و عبارات کلیدی نسبت به گذشته انجام دهید. برای مثال اگر کاربری در گوگل عبارت مبل کلاسیک را جستجو کند ، به احتمال فراوان هدف او ، کسب اطلاعاتی در مورد این نوع مبل و مقاله ای در رابطه با معرفی مبل کلاسیک می باشد. اما اگر کاربری خرید مبل کلاسیک را جستجو کند ، طبیعتا به دنبال بازه قیمتی و در نهایت خرید محصول مورد نظر است.

همچنین باید به ترند عبارات کلیدی و میزان جستجوی آنها در هر بازه زمانی توجه داشته باشید. مثلا در سال 2020 که کرونا شیوع پیدا کرد ، جستجوی عباراتی مثل الکل ضدعفونی کننده ، افزایش داشت و کسب و کارهایی که در این حوزه فعالیت داشتند می توانستند با تولید محتوا و صفحاتی در رابطه با چنین عباراتی بازدید قابل قبول و رتبه بالایی کسب کنند. شما نیز باید چنین عباراتی را در کسب و کار خود بیابید و حول این عبارات محتوای منحصر به فرد و منطبق با قصد و نیت کاربران تولید نمایید.

توجه به جستجوی محلی

یکی از بهترین قابلیت های که گوگل برای کسب و کارهای کوچک و محلی در نظر گفته ، جستجوی محلی است. به کمک جستجوی محلی شما می توانید کاربرانی که در نزدیکی شما ، در محله ، شهر یا کشور محل فعالیت کسب و کار شما قرار دارند را به راحتی جذب کنید. البته به شرط اینکه سئو محلی را به درستی انجام داده باشید. در این حالت ، تمرکز بر روی قرار گرفتن سایت در نتایج جستجوی محلی برای کاربرانی است که در نزدیکی شما حضور دارند.

برای این منظور باید از نام شهر/ منطقه / کشور در عنوان ، متاتگ توضیحات و بدنه محتوا استفاده کنید. آدرس محل فعالیت خود را در گوگل مپ و google my business ثبت نمایید. شماره تماس ، آدرس و اطلاعات تماس خود را به دقت در سایت درج کنید. از نام مکان یا شهر در تگ alt تصاویر استفاده نمایید. برای تقویت حضور سایت در جستجوی محلی می توانید از داده های ساختاریافته جستجوی محلی استفاده کنید.

هرگز جستجوی محلی را فراموش نکنید ، زیرا طبق تحقیقات انجام شده ، درصد بسیار بالایی از جستجوهای محلی منجر به خرید یا دریافت خدمات می شوند. زیرا نزدیکی مسافت یک عامل تعیین کننده و مهم برای بسیاری از مشتریان است. حتی خود شما نیز ترجیح می دهید از نزدیک ترین مکان خدمات یا محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

توسعه جامعه سئو در سال 2021

با افزایش رقابت میان کسب و کارهای اینترنتی ، تمایل مدیران سایت ها به انجام بهینه سازی افزایش یافته و چون سئو کم هزینه ترین و پربازده ترین روش بازاریابی اینترنتی است ، رقابت زیادی میان سایت های مختلف در هر زمینه ای دیده می شود. همین مسئله و بالا رفتن تقاضا ، منجر به افزایش تعداد شرکت ها و افرادی که خدمات سئو را ارائه می دهند ، می شود که در نهایت منجر به توسعه جامعه متخصصین و متقاضیان سئو می شود.

افزایش تعداد شرکت ها ، وب سایت های ارائه دهنده خدمات بهینه سازی ، انجمن های پرسش و پاسخ ، وبسایت های آموزشی ، برگزاری دوره های آموزش حضوری ، افزایش تقاضا برای استخدام در این حوزه ، به احتمال فراوان سال 2021 را بسیار جذاب و متفاوت تر از سال های قبل خواهد کرد. در چنین شرایطی ، بسیاری از شرکت ها و متخصصین می توانند با یکدیگر ارتباط بهتر و سازنده ای داشته باشند و به جای رقابت منفی ، به ارتقای دانش  و آگاهی متقاضیان سئو کمک نمایند.

تغییرات سریع در نتایج جستجو

اتفاقات ، بروزرسانی ها و جابجایی هایی که در سال 2020 در نتایج جستجوی گوگل رخ داد ثابت کرد که تغییرات می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد و شما به عنوان مالک یا مدیر سایت و یا یک متخصص سئو باید اطلاعاتتان را به روز کنید ، از تکنیک های روز استفاده نمایید ، استراتژی های جدیدی تنظیم کنید ، مخاطبان خود و نیازها و رفتار جستجوی آنها را بشناسید و سریع اقدام نمایید و در یک کلام چابک باشید.

بنابراین ، می توان انتظار داشت در سال 2021 ، تغییرات به مراتب بیشتر خواهد بود و باید هر روز مقالات جدید ، الگوریتم های گوگل و تغییرات نتایج جستجو را بررسی و مرور کنید و مطمئن شوید که وب سایت شما طبق استانداردهای گوگل و مورد پسند کاربران فعالیت می نماید.